مشاهده خبر
برگزاری کارگاه مقاله نویسی وروش تحقیق باحضورآقای دکترموسی عبادی عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز

کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی(3)  روز جمعه 17 فروردین  با حضور معلمان و علاقه مندان به پژوهش در مدرسه شهید اسماعیل¬زاده برگزار گردید. مدرس کارگاه جناب آقای دکتر عبادی از دانشگاه فرهنگیان تبریز و معاونت پژوهشی خانه ریاضیات، روش های تحقیق  مهم و پرکاربرد  را  به همراه مثال تشریح فرمودند.

 چهار روش تحقیق برای جمع آوری داده ها که در این کارگاه بحث شد :

1-  اقدام پژوهی(action research): لوین (Lewin) اولین کسى بود که با بیان این عقیده که اگر تحقیق نتواند فایده عملى داشته باشد تحقیق ناکافى است، زمینه لازم را براى تحقیق عمل نگر یا اقدام پژوهى فراهم ساخت. به نظر او، هدف اصلى تحقیق تنها درک و تفسیر رویدادها نیست، بلکه تغییر آنها نیز هست اقدام پژوهی  به معنی پژوهش در عمل است.پژوهش در عمل نوعی از مطالعه و بررسی است که افراد برای تغییر وضعیت نامطلوب و رسیدن به وضعیت نسبتا مطلوب و در نهایت بهسازی کارها در محیط شغلیشان بکار می برند. زمینه های اقدام پژوهی در آموزش و پرورش می تواند مواردی از قبیل چگونگی تدریس یک مفهوم علمی یا موضوع درسی، کیفیت تولید و نحوه استفاده و بکار گیری وسیله های آموزشی جهت انتقال مفهوم یا موضوع خاص، ناهنجاریهای رفتاری، شیوه های ارزشیابی و امتحانات، روش های اداره مدرسه و محیط های آموزشی باشد.

2-  درس پژوهی(lesson study):  این روش برای توسعه ی دانش حرفه ای معلمان است و از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافته است. در این روش، معلمان با حضور در گروه های کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه ی مقدماتی برای تدریس دست می یابند ، سپس  با مشاهده ی اجرای برنامه و نقد آن ، فرصتی برای رشد حرفه ای خود مهیا می سازند. معلمان از طریق درس پژوهی ، یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آنها بدین ترتیب می توانند با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود ، راه های بهتری برای تدریس بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند .

3-  نظریه پردازی داده بنیاد(grounded theory) :یکی از مهم ترین استراتژی های پژوهش کیفی، نظریه پردازی داده بنیاداست. این روش برای بررسی سیستماتیک داده ¬های کیفی، با هدف دستیابی به نظریه استفاده می شود. در واقع وقتی سراغ این روش می رویم که نیازمند یک نظریه یا تبیین کلی از یک فرآیند هستیم. خواستگاه این روش علوم اجتماعی بوده و لیکن امروزه در آموزش ریاضی جایگاه خاصی دارد. با توجه به این که در حوزه ی نظریه پردازی ضعیف هستیم و همواره نظریات غیر بومی را مصرف می کنیم به نظر این روش ارزشمندی خود را در حوزه آموزش ریاضی می نمایاند.

4-  روش تحقیق نیمه تجربی(Quasi-experimental designs research):طرح‌‌‌‌‌‌‌‌های شبه آزمایشی دارای یک یا چند گروه کنترل بوده ولی آرایش آزمودنی‌ها به‌ صورت تصادفی انجام نمی‌پذیرد. در این نوع روش تحقیقی هدف نزدیک‌ شدن به تحقیق تجربی حقیقی است. اما چون شرایط تجربه و تحقیق به‌نحوی است که کنترل یا دستکاری همه متغیرهای بازیگر در حوزه تحقیق مقدور نیست ، آن را نیمه ‌تجربی می‌نامند. بیشتر تحقیقاتی که هدف آنها یافتن عوامل علّی در زندگی واقعی و شرایط حقیقت است و در حین اجرای آنها تنها کنترل تعدادی از متغیرها مقدور می‌باشد ، در تحقیقات نیمه ‌تجربی قرار می‌گیرند.

دکتر عبادی، به نکات مهم در نحوه ی انتخاب موضوع پرداختند :

موضوع کلی کار پژوهشگر را دشوار کرده و ممکن است که دخالت برخی عوامل مانع و یا دسترسی به نتیجه ی مطلوب و منطقی را سخت تر کند.در انتخاب موصوع بهتراست که حدالامکان موضوعمان را ریزتر کنیم.هر چه ریز تر بهتر و منطقی تر و ارزشمند تر.

 در مورد انتحاب جامعه ی اماری و تعدا د آن بیان نمودند:

 در انتخاب جامعه ی اماری باید دقت داشته باشیم تا بتوانیم به نتیجه ی مطلوب برسیم.( برای برآورد حجم نمونه روش هایی وجود دارد که در کتب روش تحقیق موجود است.)

 ایشان روش هایی که می توان با آنها داده ها را جمع آوری کرد به این صورت شرح دادند:

اقدام پروهی  نسبت به درس پژوهی گسترده تر و مناسب برای معلمان و افرادی که علاقمند به ریشه یابی مشکلات اموزشی و تربیتی کلاس خود هستند. اولین کار در هر پزوهشی مساله یابی است .در اقدام پژوهی به دنبال حل یک مشکل هستیم که این مشکل یا مساله می تواند مربوط به یک مشکل رفتاری یا مشکل یک کلاس یا.... باشد. موضوعات در اقدام پژوهی خیلی گسترده ترهستند و اقدام پژوهی می تواند بصورت انفرادی(توسط یک نفر یا بیش از یک نفر انجام گیرد. اما درس پژوهی حداقل باید توسط ۳ نفر انجام گیرد.موضوعات در اقدام پژوهی می تواند درسی باشد یا غیر درسی باشد اما در درس پژوهی موضوع باید درسی باشد.هدف اصلی از درس پژوهی توسعه ی حرفه ای معلمان است (چرا یک موصوع را نمی توانم یاد بدهم؟(یک واحد یادگیری))

روش بعدی که ایشان تشریح فرموند روش نیمه تجربی بود، که با مثالهای متعددی ارایه شد. در این روش دو گروه از فراگیران انتخاب شده (گروه گواه و کنترل)و توسط یک معلم به دو روش با تعداد جلسات یکسان  اموزش داده می شوند و در انتها نتیجه عملکرد دو گروه با هم مقایسه می شود.

 دکتر عبادی فرمودند: نکته ای که در پژوهش ها حایز اهمیت است این است که پژوهشگر به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود نیست و باید کاملا بدون حب و بغض نتایج را گزارش کند.نتیجه ی نهایی میتواند فرضیه ی پژوهش گر را رد یا تایید کند و پژوهشگر حق دخالت در نتایج بدست امده پژوهش را ندارد.

روش تحقیق دیگری که در این جلسه مطرح شد روش نظریه پردازی داده بنیاد بود .

در این روش ابتدا اطلاعات از طریق صدا و فیلم و .... جمع اوری می شود(پژوهشگر هادی مصاحبه هاست )ما نمیدانیم که در اخر چه رخ خواهد داد. صاحبه شوندگان حرف هایشان را میزنند و مصاحبه تا زمانی که موضوع اشباع شد و جواب های تقریبا مشابه بدست آید ادامه می یابد. سپس تحلیل کیفی انجام شده و محور ها بدست می اید(مرحله ی کد گزاری باز)سپس محورها ریز تر شده و محورهای مشابه دسته بندی میشوند تا محورهای اصلی و فرعی بدست ایند. سپس بر اساس تحقیقات صورت گرفته محقق نظریه می دهد.

دیدگاه ها
در مورد این خبر دیدگاهی وجود ندارد.
اضافه کردن دیدگاه
برای اضافه کردن دیدگاه لطفا در وبسایت عضو شوید . اگر عضو وبسایت هستید لطفا به سیستم وارد شوید .
  عضویت در وبسایت  
ورود به وبسایت
  • تعداد کل بازدید ها   : 41646
  • تعداد بازدید های امروز   : 40
  • تعداد کاربرها   : 207