مشاهده خبر
گزارش مراسم هفته پژوهش 30 آذر 96 خانه ریاضیات ملکان

                                                                            

                                             



                               

مراسم هفته پژوهش در محل کانون شهید ایرانزاده، صبح روز سی ام آذر 1396، با پخش آیاتی از کلام الله مجید و سرود  ملی [ ادای احترام حضار به سرود شهیدان و پیام استقلال و آزادی امام(ره)] آغاز شد.

جناب آقای مهندس ترابی عضو شورای اسلامی شهر ضمن خیر مقدم گویی به حضار، نماینده فرمانداری، نماینده ی شهرداری،  آموزگاران، دبیران و سرگروه  های آموزشی،  نماینده ی هیئت کوهنوردی و رییس باشگاه کوهنوردان، مدیرو اعضای خانه های ریاضیات ملکان و لیلان و مبارک شهر با سخنرانی کوتاهی از فعالیت های خانه ریاضیات ملکان و زحمات خالصانه ی مدیریت خانه ریاضیات تشکر نموده و مسئولین را به حمایت از این نهاد علمی و تاثیرگذار در امر رشد و بالندگی همه جانبه ی شهرستان، فراخواندند.

دربخش بعدی برنامه سرکارخانم دکتر ربابه افخمی مدیر پژوهش خانه ریاضیات  ضمن معرفی اجمالی خانه ریاضیات به گزارش بخش پژوهش خانه ریاضیات وبرنامه های آتی آن پرداخت:

"خانه ریاضیات ملکان در  اردیبهشت ماه سال 1393 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نمود و دومین خانه ریاضیات در سطح استان بوده و وابسته به وزرات علوم و تحقیقات و فناوری می باشد. خانه ریاضیات از هجده کارگروه تعریف شده توانسته در مدت سه سال با تلاش جهادی، 14 کارگروه را فعال و اقدامات شایسته و بی نظیری در هر کدام به انجام برساند. در طول این سه سال ملکان شخصیت های برجسته ای چون پروفسور سعید رنجبر، پرفسور مجید میرزاوزیری، پروفسور رجالی، دکتر ریحانی، پروفسور حسین شاه محمدی به خود دیده است و این ها از برکات خانه ی ریاضیات بوده است.

در ادامه گزارش تصویری مختصری از فعالیت های آموزشی ارائه نموده و سپس فعالیت های بخش پژوهش را تشریح نمودند:

}        تشکیل تیم های پژوهشی در حوزه ی آموزش ریاضی : تیم های پژوهش بنا به درخواست معلمان علاقه مند به پژوهش تشکیل شده و تا کنون در هشت تیم مقالاتی به کنفرانس های ملی ارائه گردیده و گزارش این پژوهش ها در همایش ها ارائه گردیده  است.

ü      مقاله ی تیم پژوهشی با موضوع تناسب و سواد ریاضی ابتدایی ارائه در  چهاردهمین کنفرانس ملی آموزش ریاضی در شیراز. شهریور 96.

ü      مقاله ی تیم پژوهشی سواد ریاضی مقطع متوسطه  پذیرفته شده درپانزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی- بوشهر- بهمن 96.

ü      ارائه ی شش مقاله ی علمی-پژوهشی با درجه علمی آ اس سی  در سومین کنفرانس ملی چالش ها و راهکارها در تدریس ریاضیات ابتدایی و متوسطه.

ü      تعریف و اجرای سه پروژه ی درس پژوهی از آبان ماه 1395 تا اسفند ماه 1395 در بیست و شش جلسه  و ارائه ی گزارش ها به اداره آموزش و پرورش و همایش های آموزشی- پژوهشی.

ü       اجرای دو دوره کارگاه  پژوهش و مقاله نویسی  با مخاطبین معلمین/ دانش اموزان.

ü       برگزاری کارگاه خلاقیت و کارآفرینی ( مخاطبین دانش آموزان متوسطه  و علاقه مندان ) با هماهنگی پژوهشسرای دانش اموزی شهید حشمتی.

ü      همکاری در برگزاری سه همایش ملی

سپس به تشریح برنامه های آتی بخش پژوهش پرداختند:

q     برگزاری همایش چهارم با تغییرات جدید در محورها و کاربست یافته های پژوهشی در خانه ها ی ریاضیات

q     بازنگری بر شیوه های تدریس و رویکردهای اموزشی خانه ریاضیات و تهیه الگوهای تدریس در موضوعات ریاضی مقاطع ابتدایی و متوسطه(PCK)

q     برگزاری هدفمند کارگاه های کار آفرینی و خلاقیت

q     تدوین برنامه  در بخش پژوهش دانش آموزی

q     تدوین طرح پژوهشی TPACK با همکاری دانشگاه فرهنگیان تبریز

 

ایشان در ادامه به اهمیت پژوهش از منظرمنابع دینی و کلام رهبری پرداخت.

امیر المومنین علی (ع): «لا سنّة أفضل من التّحقیق»:«هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.»

مقام معظم رهبری: علم و تحقیق كلید قطعی پیشرفت كشور است...اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است. 

                

ایشان با این کلام سخنرانی خود را به پایان رساندند:

 پژوهش تلاشی است که برای پی بردن به یک حقیقت و یا یافتن پاسخ یک سؤال انجام می‏دهیم و برای دریافت پاسخ، روشی را انتخاب می‏کنیم که ما را به نتیجه برساند. به عبارت دیگر، پژوهش فعالیت‌های منظمی است که در جهت حل یک مشکل انجام می‏شود . ما همه مسئولیم از دانشجو گرفته تا معلم ، مدیر و استاد تا پژوهش را در مسیر درست خود قرار داده و با اجنتاب از شبه پژوهش ها به جای پژوهش های اصیل، درجهت رفع مشکلات و نیازهای اساسی کشور حرکت کنیم.. در این میان اگر تنها شدیم و کسی نبود حامی این حرکت باشد خود باید آفتاب خود باشیم و طلسم کار بشکنیم.

        

  در ادامه کلیپی از پرفسور حسابی پخش شد . در این کلیپ از ایشان میپرسند مهمترین قدمی که میتوانیم برداریم تا فرزندان ما از کودکی با پژوهش آشنا شوند و در مسیر علمی قدم بردارند چیست؟ ایشان مهمترین و ریشه ای ترین اصل را احترام به جامعه ی علمی از معلم و استاد بیان کردند.اگر جامعه ی علمی- پژوهشی مورد احترام و حمایت باشند، جامعه مسیر خود را در علم و پژوهش به درستی  طی خواهد کرد.

بعد از پخش کلیپ مدیر خانه ریاضیات ضمن اشاره به کلیپ و شخصیت پژوهشی پروفسور حسابی نوه­ی علمی اینیشتن، به تشریح دو رویکرد مختلف در شیوه ی پژوهش پرداختند. رویکرد مسئله محوری در پژوهش، که  چنین پژوهشی با یک مسئله و دغدغه برای حل آن آغاز می شود. و رویکرد دوم با تسلط به جمع کثیری از حوزه های دانش شروع شده و نهایتا به حل مسئله ای می پردازد. و لیکن رویکردی که جامعه ی ما نیاز دارد این است که پژوهش ها در جهت رفع مشکلات و مسائل عمده ی کشور ما باشد و تسلط به چندین حوزه ی علمی بسیار طاقت فرسا و زمان بر است و عملا بسیار کم محقق می شود. ایشان در ادامه فرمودند که سعی خواهیم کرد حضور اساتیدی چون دکتر عبادی[ هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز]  را مغتم بشماریم و بیشتر از قبل از علم و تجربه ی ایشان در خانه بهره مند شویم و ایشان را به سمت معاونت پژوهشی پیشنهاد دادند. همچنین مواردی در مورد تغییرات و تصمیمات جدید در شیوه و محتوای برگزاری همایش چهارم مطرح فرمودند از جمله تغییراتی در محورهای همایش و همکاری نزدیک با دانشگاه فرهنگیان واداره کل آموزش و پرورش استان.  ایشان در ادامه به معرفی کتاب های تالیفی اعضای خانه ریاضیات پرداخته و به سرفصل های آنها اشاره کرده و توضیحات مختصری  بیان نمودند:

q     کتاب هندسه پویا با جئوجبرا:

اهداف و سرفصل های کتاب:

          

  • آموزش رسانه های الکترونیکی و تشویق معلمان به استفاده از آن در فرایند یاددهی-یادگیری
  • ساخت آزمون و امکان ارائه بازخورد به دانش آموزان
  • درک صحیح دانش آموزان از قضایای مربوط به فضای سه بعدی
  • درک صحیح دانش آموزان از قضایایی که چندین حالت متعدد از یک مفهوم را دربرمیگیرد.
  • زمینه سازی به منظور مقایسه حالت های متعدد یک مفهوم
  • رسم دقیق اشکال هندسی که رسم آنها در فضای کلاس و در نمای دوبعدی کاری دشوار, وقت گیر و گاها غیرممکن می باشد.

کلیه پروژه های طراحی شده کتاب در قالب چهار فصل زیر گردآوری شده است :

  1. آشنایی با جئوجبرا
  2. پویانمایی قضایای هندسه در نمای دوبعدی
  3. پویانمایی قضایای هندسه در نمای سه بعدی
  4. پردازه نویسی در محیط جئوجبرا

 

کتاب تولید محتوای الکتونیکی با استوری لاین 3:


اهداف و سرفصل های کتاب:

مجموعه نرم‌افزاری استوری لاین 3، نرم‌افزاری جهت تولید محتوا با امکانات بسیار جالب بوده و نسبت به سایر نرم‌افزارهای تولید محتوا دارای محیط کاربری ساده‌تر می‌باشد. از جمله‌ی ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره ‌کرد:

  • رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و محیط نرم‌افزار خیلی شبیه به محیط کار باPower Point  است.
  • داشتن امکان ویرایشهای ساده صوت، تصویر و ویدئو
  • قابلیت آزمونسازی با امکان ایجاد بانک سوالات و دارا بودن بیش از 15 نوع سوال، امکان انتخاب سوالات به شکل تصادفی و نمایش نمره کاربر با قابلیت مرور آزمون
  • داشتن ابزارهای تعاملی جهت طراحی و ساخت آموزشهای تعاملی
  • داشتن خروجیهای متنوع برای قرارگیری روی CD، اینترنت و سیستمهای مدیریت یادگیری
  • این برنامه نیازی به دانستن مهارت برنامه نویسی نیز ندارد.

کتاب شامل 4 فصل به شرح زیر است:

  • فصل اول: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش
  • فصل دوم: آشنایی با محیط استوری لاین 3
  • فصل سوم: طراحی آزمون در استوری لاین 3
  • فصل چهارم: نمونه‌هایی از پروژه‌ها

 

 

کتاب آموزش ریاضی ابتدایی

این کتاب  برا ی معلمان و دانشجو معلمان   تالیف شده است و شامل 12 فصل با موضوعات روانشناسی یادگیری، آموزش ریاضی بر اساس الگوریتم های نوین، تناسب، هندسه، آمار، حل مسئله  و.... می باشد.

 

در انتهای مراسم، از پژوهشگران فعال در خانه ی ریاضیات  با اهدای لوح سپاس، تقدیر گردید و  کتاب های تالیفی رو نمایی شدند.

با آرزوی توفیقات و اقتدار علمی روزافزون برای مولفین محترم و تمامی پژوهشگران و پژوهش دوستان.


دیدگاه ها
در مورد این خبر دیدگاهی وجود ندارد.
اضافه کردن دیدگاه
برای اضافه کردن دیدگاه لطفا در وبسایت عضو شوید . اگر عضو وبسایت هستید لطفا به سیستم وارد شوید .
  عضویت در وبسایت  
ورود به وبسایت
  • تعداد کل بازدید ها   : 47263
  • تعداد بازدید های امروز   : 25
  • تعداد کاربرها   : 207